Pedagogisk inriktning

Förra våren jobbade jag på privatskolan international school of Stuttgart, där jag var ca tre månader i klasser mellan åldrarna 6-18 år. Det var mycket givande då jag kom fram till att jag i framtida jobb vill fokusera inom områdena barn, språk, kommunikation, administrativa uppgifter, undervisning och framförallt pedagogik. 


När det var klart i juni ungefär flög jag hem till Göteborg och presenterade min praktikrapport i Göteborg samt lämnade in ett omfattande arbete gällande praktiken med olika frågeställningar som besvarats under arbetets gång. 

Började leta jobb innan jag visste om jag skulle få godkänt på kursen men hoppades på det bästa. Blev godkänt på både inlämning och presentation i samma veva som jag började jobba på en tysk privatskola i mitten av juni.

Detta samtidigt som jag planerade midsommar med 50 gäster i Slottsträdgården samt skrev på C-uppsatsen lite då och då. Lyckades hitta ett nytt boende då hon som jag hyrde ett rum av kom tillbaka. 

Jag bor nu kvar i mitt ca 20 kvadratmetersrum mitt i stan men måste flytta till ett annat rum men i samma lägenhet då Jessica, en kompis som jag hyr av kommer tillbaka. Första Mars kan jag äntligen bo i ett rum som jag kan stanna i hur länge jag vill, häftig känsla för en som flängt runt i fyra länder under fem års tid och bott på.. är för trött för att räkna efter men det är på ca 10 olika ställen om inte mer. Får ta en översikt på det någon dag!

Jag måste alltid tänka på att inte köpa på mig saker. Flytten som avgick till mitt nuvarande rum gick på ett par timmar. Packade ihop mitt rum på Forststr. 58 och ringde en taxi som parkerade utanför dörren till min nya adress Rotebühlstr 51. Härligt att kunna flytta så lätt! 

Som sagt jobbar jag på en privatskola, där jag är fritidsmentor för klassen 1a. Klasserna på denna skolan har två mentorer, en under skoltid (kl 8-12) och en på "fritids" fast det är delvis undervisning där också, (kl 12-18). Jag är då ansvarig för andra delen av dagen då vi går och äter tillsammans, är ute och studsar runt, sedan är det ca 1,5 timme som vi är i respektive klassrum då det är repetitioner från undervisningen samt läxor i tyska och matematik och ibland religion. 

Det är mycket mer som vi gör men det är det som vi fritidsmentorer som det kallas gör ungefär. På onsdagar är det läxfritt och då får vi organisera utflykter med våra klasser, förra onsdagen hade jag bokat in en guidad tur på flygplatsen, barnen var helt lyriska!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0